جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی قشم به حدی زیادند که شاید خیلی از ما این مکان‌ها را نشناسیم. همه ما با شنیدن اسم قشم، به یاد دره ستارگان، غار نمکدان قشم، تنگه جاهو و... می‌افتیم؛ در حالی که جاهای دیدنی این جزیره خیلی بیشتر از این حرفاست. طبیعت زیبا، تفریحات متنوع، جاهای تاریخی، فروشگاه های مختلف برای خرید در اینجا در تمامی این سال‌ها باعث شده که قشم هرساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر دنیا باشد. اگر تابه‌حال به قشم نرفته‌اید، وقتش رسیده که دیدنی های آن را بشناسید. در این مقاله از سفریار با ما همراه باشید تا نگاهی به این جاهای دیدنی قشم داشته باشیم.

موقعیت جغرافیایی جزیره قشم

این جزیره زیبا و دیدنی از بندرعباس 22 کیلومتر فاصله دارد و در دل خلیج فارس واقع شده است. این جزیره با جمعیتی حدود ۲۰۰ هزار نفر و مساحتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع، پنج شهر مهم به نام‌های درگهان،رمکان، قشم، لافت و سوزان را در خود جای داده است. قشم از سمت جنوب به جزیره هنگام، از سمت شمال به شهر بندرعباس، از سمت شرق به لارک و از سمت غرب به تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود می‌شود.
برای رفتن به این جزیره می‌توانید با اتوبوس، قطار و خودروی شخصی خودتان را به بندرعباس برسانید و از آنجا راهی قشم شوید. قشم جاهای دیدنی متنوعی دارد؛ از مراکز خرید ارزان‌قیمت گرفته تا آثار تاریخی و... البته در نظر داشته باشید که بهترین راه برای رفتن به قشم، خرید تور قشم است. با این تورها به صورت تور هوایی قشم یا حتی تور زمینی قشم می‌توانید چند روزی آنجا اقامت داشته باشید و سرفرصت از جاهای دیدنی قشم بازدید کنید.
برای رفتن به قشم، بهتر است فصل پاییز و زمستان را انتخاب کنید. تابستان‌ها اصلا زمان خوبی برای سفر به قشم نیست؛ پس در چنین فصلی برای سفرتان برنامه‌ریزی نکنید. 

 

جاهای دیدنی قشم

قشم به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران شناخته می‌شود که در خلیج فارس است.  در طبیعت زیبای قشم، فرصت‌های زیادی برای گردشگری وجود دارد. این جزیره با داشتن فرهنگ و تاریخ غنی، گردشگران را به خود جذب می‌کند. علاوه بر تفریحات آبی مانند شنا، جت اسکی، قایقرانی و غیره، قشم با آثار تاریخی و فرهنگی متنوعی نیز شهرت دارد. جزیره قشم مناطق دیدنی زیادی دارد؛ ما در ادامه این مقاله، علاوه بر جاهای دیدنی قشم، جاذبه‌های اطراف قشم هم معرفی خواهیم کرد. 

تنگه چاهکوه قشم (Chahkooh Canyon)

این تنگه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم در ضلع شرقی جزیره، قد علم کرده است. این دره با 100 متر عمق و دیوارهایی پر از اشکال شگفت‌انگیز و بریدگی‌های جذاب، یکی از مقاصد گردشگری محسوب می‌شود که خیلی از گردشگران از آن بازدید می‌کنند. با هیچ کلمه و جمله‌ای نمی‌توان زیبایی این تنگه را توصیف کرد.
تصور کنید در میان دو صخره مرتفع قدم می‌زنید، هر چه جلوتر بروید باریک‌تر می‌شود. وقتی به بالای تنگه نگاه می‌کنید، فقط قسمت کوچکی از آسمان را از شیار باریک بالای سرتان می‌بینید. در حین قدم زدن صدف‌هایی را می‌بینید که روزی این دره جزئی از دریا بوده‌اند. با کمپینگ زدن شبانه در این تنگه می‌توانید یک شب باشکوه و رویایی با تماشای ستارگان داشته باشید. 
در قدیم، این تنگه به نام "چاهکوه مقدس" شناخته می‌شد؛ چرا که این تنگه آب انباری طبیعی بود و آب باران را برای مصرف نوشیدن ذخیره می‌کرد.

تنگه چاهکوه قشم

غار خربس قشم (Kharbas Cave)

در لیست جاهای دیدنی قشم، غار خوربس جایگاهی ویژه دارد. این غار در اصل ادامه‌ی چین خوردگی‌های رشته کوه زاگرس در میان تپه‌های مرجانی است. این چین خوردگی‌ها از جمله پدیده‌های زمین‌شناسی باستانی به شمار می‌روند. پیدایش این غار به دوران قرن ششم قبل از میلاد برمی‌گردد. در این غار، چهار ورودی مشرف به ساحل جنوبی جزیره قابل مشاهده است. خیلی از افراد بر این اعتقادند که این معبد در گذشته برای پرستش آناهیتا، الهه باروری، سلامتی و خرد بود؛ اما اطلاعات دقیقی در این مورد گزارش نشده است. کنده کاری‌های باستانی که در این معبد وجود دارند، زیبایی خاصی را به آنجا بخشیده‌اند. پوسته‌های موجود در داخل دیوارها، نشان می‌دهد که این تپه زمانی زیر آب بوده.

غار خربس قشم

جنگل حرا (Hara Forest)

هرگاه به جنگل فکر می‌کنیم، این ذهنیت را داریم که در میان درختان بلند قدم بزنیم! اما جنگل حرا، شکل و شمایل متفاوتی دارد و یکی از پدیده‌های نادر طبیعی است. درختانی که در این جنگل وجود دارند در آب‌های شور خلیج فارس زندگی می‌کنند و اینجا در نوع خود و یکی از پدیده‌های نادر طبیعی محسوب می‌شود. این درختان آب شور را دریافت، نمک را دفع و از آب شیرین استفاده می‌کنند.
هر ساله تعداد زیادی از پرندگان مهاجر مانند: پلیکان، مرغ ماهی‌خوار، فلامینگو و... را در این منطقه خواهید دید.

جنگل حرا

دره ستارگان (The Valley Of Stars)

از دیدنی های قشم و بی‌نظیرترین جاهای گردشگری این جزیره، می‌توان دره ستارگان را معرفی کرد که حاصل فرسایش زمین است. حدود 2 میلیون سال طول کشیده تا این ساختار فرسایشی ایجاد شود. ستون‌های خاکی 15 متری که شبیه کلوت‌ها هستند، اشکال عجیبی دارند و باعث می‌شوند که حس و حال عجیبی موقع بازدید از این مکان داشته باشید. 
مردم محلی قشم می‌گویند یک ستاره سقوط کرده که باعث چنین اتفاقی شده و به همین دلیل به آن "ستاره کفته" می‌گویند. ستاره کفته به معنای ستاره افتاده است.

دره ستارگان

غار نمکدان (Salt Cave)

در میان مناطق دیدنی قشم، غار نمکدان جایگاه ویژه‌ای دارد. تاریخچه ساخت این غار به دوره کامبرین، حدود 570 میلیون سال پیش بازمی‌گردد.  غارهای نمکی به طور طبیعی ساخته می‌شوند و با 6400 متر طول، طولانی‌ترین غار نمکی جهان محسوب خواهد شد. 
لایه‌های رسوب نمک و مواد معدنی مختلف، منظره رنگارنگ جذابی را در ورودی ایجاد کرده است. نمکی که در کف این غار و در میان استالاکتیت ها قرار دارد، برای مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی خیلی‌ها می‌گویند که ماندن در غار می‌تواند به بهبود حال بیماران تنفسی کمک کند.

غار نمکدان

قلعه پرتغالی‌ها (Portuguese Castle)

یکی از جاهای تفریحی قشم، قلعه پرتغالی‌هاست. تقریبا در نقطه شرقی جزیره قشم، می‌توانید این قلعه را مشاهده کنید. تاریخچه این قلعه به سال 1507 بازمی‌گردد که پرتغالی‌ها خلیج فارس را مستعمره کردند.
فرمانده Afonso de Albuquerque فردی بود که دستور داد تا قلعه سنگ قرمز را در زمینی به مساحت 2000 متر مربع با استفاده از سنگ آهک و گچ با ملات محلی بسازند. در آن زمان، بیشترین کاربرد این مکان برای انبار مهمات و سلاح‌های آن‌ها بود. در سواحل هرمز و جزیره لارک می‌توانید قلعه پرتغالی‌ها را ببینید.

قلعه پرتغالی‌ها

جزایر ناز قشم (Naz Islands Of Qeshm)

در میان جاهای گردشگری قشم باید حتما جزایر ناز هم نام برد. در یک کیلومتری ساحل قشم می‌توانید جزیره ناز را ببینید که یکی از جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شود و سه صخره در میان دریا است. وقتی که آب دریا پایین است، مسیری از ساحل به سمت این صخره‌ها وجود دارد. به صورت پیاده‌روی، رانندگی یا سواری می‌توانید به این جزیره برسید. 
شترسواری، اسب‌سواری، جت‌اسکی، قایقرانی، غواصی، آفرود سواری، پاراگلایدر و... از تفریحات این جزیره هستند که بسیاری از گردشگران را به این مکان می‌کشانند.

جزایر ناز قشم

لاک‌پشت‌های پوزه عقاب قشم (Qeshm Eagle Snout Turtles)

این نوع لاک‌پشت‌ها گونه‌های در حال انقراض هستند که سواحل جزیره قشم را برای زندگی انتخاب کرده‌اند. طول آن‌ها به یک متر و وزن آن‌ها به 80 کیلوگرم می‌رسد. امروزه تعداد آن‌ها در سراسر جهان خیلی کم شده ولی با این حال، زیستگاه اصلی این گونه لاک‌پشت‌ها جزیره قشم است؛ به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از آنها به قشم می‌آیند.
خوشبختانه، در سال 2016، یک منطقه حفاظت شده را برای تخم ریزی این لاک پشت‌ها فراهم کردند.

لاک‌پشت‌های پوزه عقاب قشم

بازید از دلفین‌های قشم (Qeshm Dolphins)

دلفین‌ها حدود 60 میلیون سال پیش، حیوانات خشکی بودند؛ اما به دلیل برخی شرایط سخت، به سمت آب‌ها نقل مکان کردند و در طول دوره‌های مختلف تغییر شکل دادند.
بین قشم و جزیره هنگام، در خلیج فارس، دلفین‌های زیادی زندگی می‌کنند. مردم محلی قشم علاقه زیادی به این موجودات باهوش و دوست‌داشتنی دارند و به همین دلیل قایق‌سواری برای دیدن دلفین‌ها یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌ها برای گردشگران است.

بازید از دلفین‌های قشم

جزیره هنگام قشم (Hengam Island)

برای بازدید از این جزیره باید سوار قایق شوید و حتی با دیدن گروهی از دلفین‌های پر جنب‌وجوش در مسیر خود هیجان زده خواهید شد. از دو کیلومتری ساحل جنوب شرقی قشم می‌توان این جزیره را دید. ساحل نقره‌ای، حیات وحش، آب‌های درخشان، خاک سرخ و بازار قشم از مهمترین جاذبه‌های جزیره هنگام هستند.

جزیره هنگام قشم

پارک کروکودیل قشم (Qeshm Crocodile Park)

پارک کروکودیل قشم اولین و تنها پارک در خاورمیانه محسوب می‌شود که حدود 100 نوع از این جانور در آنجا نگهداری می‌شوند. شترمرغ آفریقایی، کبک، طاووس، میمون، سوسمار ایگوانا، بلدرچین و... هم در این پارک وجود دارند. 

  • آدرس پارک کروکودیل قشم: چهار کیلومتری جزیره قشم، کیلومتر ۷ اتوبان قشم به درگهان.

پارک کروکودیل قشم

چاه‌های تل آو روستای لافت (Tallaght wells of Loft Village)

قدمت چاه‌های تل آو در روستای لافت، به دوره هخامنشیان و زرتشتیان می‌رسد. این چاه‌ها برای ذخیره آب تمیز باران و تازه نگه داشتن آن برای مدت طولانی ساخته شده‌اند. 366 حلقه چاه در اشکال هندسی مختلف در اینجا وجود داشت. ساکنان جزیره در طول یک سال، هر روز درب یک چاه را برای استفاده از آب آن باز می‌کردند و در حال حاضر فقط حدود 70 حلقه چاه باقی مانده است.

چاه‌های تل آو روستای لافت

بندر لافت (Loft Port)

بندر لافت به‌عنوان یک روستایی کوچک در شمال غربی جزیره قشم، یکی از جاهای دیدنی این جزیره مسحوب می‌شود. همه حیاط‌های این روستا دارای بادگیر هستند و به همین دلیل به «بندر بادگیر» معروف است. کوچه‌های باریک و مسقف، بادگیر بلند و چندین مسجد از ویژگی‌های بارز این روستاست و علاوه بر این، مجموعه‌ای از میراث فرهنگی کشور را با آداب و رسومی چون قایقرانی و خواندن اشعار مذهبی و عامیانه ارائه می‌دهد. 
چاه باستانی تالا و قلعه پرتغالی‌ها از جاذبه‌های گردشگری این بندر است که حتی به عنوان اولین اکو موزه ایران شناخته می‌شود.

 بندر لافت

دیدنی‌های هرمز

پس از گشت‌وگذار در قشم، حالا باید نگاهی به جاهای دیدنی هرمز داشته باشیم. یکی از معروف‌ترین جزایر خلیج فارس، جزیره هرمز است که به دلیل خاک رنگارنگ و ساحل زیبای خود شناخته می‌شود. خاک این جزیره دوست‌داشتنی تقریبا از 70 ماده معدنی مختلف تشکیل شده و مسافران در اینجا می‌توانند تفریحات متنوعی مثل: غواصی، شنا و سایر فعالیت‌ها در ساحل را تجربه کنند.

دره سکوت قشم (Silence Valley)

دره سکوت یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز بوده و توسط کریستال‌های نمک پوشیده شده است. شکل‌های جالب این کریستال‌ها و آرامشی که می‌توانید در این دره تجربه کنید، هیچ جای دیگر تجربه نخواهید کرد. 
ساحل لاک پشت‌های جزیره هرمز Turtles’ beach, Hormoz Island))
ساحل لاک پشت‌ها یکی از سواحل جزیره هرمز است که لاک پشت‌ها در آن تخم می‌گذارند. از هر پنج گونه لاک پشتی که در خلیج فارس زندگی می‌کنند، دو گونه در این ساحل تخم می‌گذارند. تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌ها از اواخر زمستان تا اوایل بهار طول می‌کشد. آنها بعد از 50 روز از تخم بیرون می آیند و به سمت دریا می خزند. تماشای این منظره را شاید فقط یکبار بتوانید در طول عمر خودتان تجربه کنید.

دره مجسمه‌ها (Valley of statues)

یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد هرمز، دره مسجمه‌هاست. در این دره، اشکال شگفت‌انگیزی می‌بینید که در صخره‌ها و بر اثر فرسایش ایجاد شده و نام دره مسجمه‌ها به همین دلیل روی این مکان گذاشته شده است. قدم زدن در این دره، یک تجربه خاص و متفاوت برای شما خواهد بود.

ساحل سرخ (Red beach)

خیلی از افرادی که تجربه سفر به ساحل سرخ را داشته‌اند، این مکان را به خوبی می‌شناسند. ساحل سرخ با داشتن رنگ قرمز یکی از خاص‌ترین سواحل ایران است. ماسه قرمز این ساحل علاوه بر اینکه خوردنی محسوب می‌شود، حتی در صنایع پزشکی و آرایشی هم قابل استفاده است.

دره رنگین کمان(Rainbow valley)

جزیره هرمز با خاک قرمز و زیبایی که دارد، برای گردشگران جذاب و دوست‌داشتنی است. دره مسحورکننده رنگین کمان بهترین مکان برای مشاهده این پدیده‌منحصربه‌فرد محسوب می‌شود. 70 ماده معدنی رنگارنگ را می‌توانید در این دره پیدا کنید که حتی خاصیت درمانی هم دارند.

 

جاهای دیدنی قشم در بهار

خیلی‌ها حال‌وهوای بهاری قشم را دوست ندارند؛ به خصوص کسانی که به گرمای هوا حساس هستند. اگر قرار است که فصل بهار را برای رفتن به قشم انتخاب کنید، پیشنهادمان به شما بیشتر پاساژگردی و قدم زدن در ساحل است. 

 

جاهای دیدنی قشم در تابستان

تابستان به دلیل گرما و رطوبت بالای این جزیره، فصل مناسبی برای رفتن به قشم نیست؛ اما از طرفی خیلی از افراد به دلیل کاهش هزینه‌ها، نصف شدن قیمت هتل و حتی کاهش هزینه تور قشم، ترجیح می‌دهند تابستان از این جزیره بازدید داشته باشند.  بسیاری از تفریحات آبی و استراحت کردن در سواحل، از بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توان در تابستان‌های این جزیره تجربه کرد. این تفریحات آبی می‌تواند کمک کند که گرمای جزیره قشم قابل‌تحمل باشد.

 

‌جاهای دیدنی قشم در پاییز

پاییز و زمستان بهترین فصلی است که می‌توانیم برای رفتن به جزیره قشم انتخاب کنیم؛ هوا عالی است و از طرفی هم می‌توان با خیال راحت و سرفرصت از جاهای دیدنی قشم بازدید کرد. ساحل الماس یکی از بهترین و زیباترین جاهای دیدنی این جزیره در فصل پاییز محسوب می‌شود. پیشنهادمان این است که حتما از این ساحل بازدید داشته باشید.

 

جاهای دیدنی قشم در زمستان

فصل زمستان هم یکی از فصل‌های شلوغ این جزیره است که می‌توان از جاهای مختلفی بازدید داشت؛ مثل:

  • جزیره ناز
  • تنگه چاهکوه
  • دره ستارگان
  • دره تندیس‌ها
  • دره سکوت
  • بام قشم
  • ساحل نقره‌ای
  • خاک سرخ
  • پارک آبی
  • و بسیاری از جاهای دیدنی دیگر قشم...

 

جاهای دیدنی قشم در شب

شاید سوال خیلی از گردشگران این باشد که جاهای دیدنی قشم در شب کجاست؟ بسیاری از پارک‌ها به دلیل هوای خنک در شب، مراکز خرید مختلف، ساحل نقره‌ای و ساحل لارک گزینه خوبی برای تفریح در شب هستند. ساحل نقره‌ای به دلیل شن‌های براق و درخشان، در شب حال‌وهوای خاصی دارد و ساحل لارک هم به رنگ آبی درخشان در شب دیده می‌شود. 

 

جاهای دیدنی قشم در روز

اکثر جاهای دیدنی قشم که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، به‌عنوان مقصد عالی برای گشت‌وگذار در روز هستند؛ از بازار قشم و مراکز خرید متعدد گرفته تا جاهای تاریخی و فعالیت‌های آبی و... اگر زمان درستی را برای بازدید از قشم انتخاب کرده باشید، با گرمای آزاردهنده در طول روز روبرو نخواهید شد و می‌توانید از جاهای دیدنی قشم بازدید کنید. 

 

تجربه خرید گردی و شکم‌گردی در قشم

جزیره قشم ترکیبی از تفریح، طبیعت و خرید است. در بازار قشم می‌توانید تنوع بالایی از کالاها را به عنوان سوغاتی برای خودتان خریداری کنید؛ حتی اگر عاشق خرید کردن باشید، پاساژ و مراکز خرید متعددی در درگهان قشم پیدا می‌کنید. بازارهای جزیره، مانند: بازار سنتی قشم و بازار هرمز، مقاصد محبوبی برای خرید هستند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند غذاهای لذیذ جزیره، از جمله غذاهای دریایی تازه و غذاهای محلی مانند قالیانک را امتحان کنند. از جمله بازارهای معروف قشم:

  • بازار سنتی قشم: بازار سنتی قشم که در مرکز شهر قشم قرار دارد، کالاها و لباس‌های مختلفی دارد. در اینجا می‌توانید انواع ادویه‌ها، پوشاک، صنایع دستی و سوغاتی‌ها را پیدا کنید.
  • روستای طلا: منسوجات زیبای گلدوزی شده، سفال‌های دست ساز و سبدهای بافته شده زیادی را می‌توانید در این روستا پیدا کنید. اگر دوست دارید بیشتر سوغاتی تهیه کنید، پیشنهادمان این است که به روستای طلا سر بزنید. همچنین می‌توانید عسل، مربا و ادویه‌های محلی را پیدا کنید.
  • روستای لافت: این روستا به داشتن قایق‌های چوبی سنتی معروف به لنج معروف است که هنوز هم برای ماهیگیری در خلیج فارس استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانید منسوجات دست‌ساز، جواهرات و صنایع دستی دیگر راآنجا خریداری کنید.
  • جزیره هنگام: صنایع دستی مختلف از جمله فرش و قالیچه‌های دستبافت، منسوجات رنگارنگ و سفال سنتی در این جزیره به فور دیده می‌شوند.
  • جزیره ناز: انواع جواهرات مروارید و بسیاری از لوازم جانبی را می‌توانید در جزیره ناز پیدا کنید.

 

تجربه بازدید از جاهای دیدنی قشم با سفریار...

این مقاله راهنمای جاهای دیدنی قشم بود؛ تمام مناطقی که می‌توانید از آن بازدید داشته باشید را در این مقاله معرفی کردیم. غارنمکدان، جزایر ناز، جزیره هنگام، قلعه پرتغالی‌ها، دره ستارگان، جنگل حرا و... همگی از دیدنی‌های قشم هستند. اگر عاشق خرید کردن هستید، جزیره قشم و درگهان بهترین جایی است که می‌توانید برای خریدتان انتخاب کنید. معمولا در درگهان، قیمت‌ها ارزان‌تر از هر جای دیگری است و حتی می‌توانید از بازار قدیمی قشم نیز دیدن کنید. حتی برای دوستداران غذا، طعم غذاهای محلی، یک تجربه متفاوتی خواهد بود.
امیدوارم این شانس را داشته باشید که از جزیره قشم دیدن و زیبایی‌های آنجا را با همه وجود حس کنید.
اگر نیاز به کمک یا راهنمایی در این زمینه داشته باشید، کارشناسان ما اطلاعات لازم را در این مورد در اختیار شما قرار می‌دهند؛ فقط کافیست با شماره 02191006828 تماس بگیرید و در مورد قیمت تور قشم سوالات خودتان را بپرسید. اگر هم می‌خواهید سفرتان هزینه چندانی نداشته باشید، می‌توانید با قطار به بندرعباس بروید و از آنجا با قایق، خودتان را به قشم برسانید. 
اگر تجربه قشم گردشگری دارید یا جاهایی از این جزیره را می‌شناسید که در این مقاله گفته نشد، در بخش ارسال نظرات، تجربیات خودتان را با ما و همراهان سفیرار در میان بگذارید. 

سوالات متداول
  • جزیره ناز، تنگه چاهکوه، دره ستارگان، دره تندیس‌ها و... از جاهای دیدنی هستند که می‌توانید در فصل زمستان در این جزیره بازدید کنید.

  • بسیاری از پارک‌ها و سواحل این جزیره برای تفریح در شب گزینه خوبی هستند. حتی می‌توانید ساعاتی از وقت خودتان را به خرید کردن اختصاص دهید.

  • پاییز و زمستان بهترین فصلی است که می‌توانید برای رفتن به قشم انتخاب کنید؛ هوا عالی است و خبری از گرمای آزاردهنده نیست.

  • ساحل سرخ، دره مسجمه‌ها، دره رنگین کمان و دره سکوت از جاهای دیدنی هرمز هستند.

  • این جزایر در اصل سه صخره هستند که در دل دریا قرار دارند.

  • غار نمکدان قشم، جنگل حرا، غار خربس، دره ستارگان و... از جاهای دیدنی و معروف این جزیره هستند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها