غار نمکی قشم

غار نمکی قشم

 جاذبه‌های گردشگری قشم متنوع است و یکی از این جاذبه‌ها غار نمک قشم (Salt Cave Of Qeshm) است که شاید تابه‌حال تجربه بازدید از آن را داشته باشید. یک غار 6 کیلومتری و شگفت‌انگیز که یکی از شاهکارهای آفرینش است. این غار مکانی مناسب برای آب درمانی هم به‌شمار می‌رود تا افرادی که از آسم و مشکلات تنفسی رنج می‌برند، می‌توانند در این جاذبه به فکر بهبودی باشند. این جاذبه طبیعی با ارتفاع 237 متر و طول بیش از 6000 متر، بزرگترین غار نمکی جهان محسوب می‌شود. این غار در سال 1390 در میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید.

غار نمکدان قشم کجاست؟

این غار در جنوب کشورمان، استان هرمزگان، جزیره قشم در خلیج فارس قرار دارد و در 90 کیلومتری غرب شهر هست. پس از عبور از فرودگاه قشم باید 60 کیلومتر دیگر را طی کنید، سپس وارد جاده نسبتا مناسبی می‌شوید که شما را به دهانه غار می‌رساند. بعد از آن دالان‌ها اول، دوم و  سوم را می‌توانید برای بازدید قدم بزنید. البته هرکسی نمی‌تواند از دالان سوم بازدید کند و این دالان متخصص غارنورداهاست.

درباره غار نمکی قشم

 

در مورد غار نمکی قشم بیشتر بدانیم

غار نمکدان قشم با طول حدود 6400 متر به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود. در واقع این غار یکی از چندین غار نمکی است که در کوه نمکدان مخروطی شکل گرفته است. این کوه با ارتفاع 340 متر و رگه‌های سفید نمک روی بدنه کوه، منظره‌ای زیبا و خیره کننده‌ای را برای گردشگران به وجود آورده هست. 
رنگ‌های متنوع و دیوارهای سفید غار، یک منظر زیبا و جذاب را برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورده است. لایه‌های مختلف رسوبات نمک و مواد معدنی، زیبایی و شگفتی‌هایی را در دهانه غار به ارمغان می‌آورند و هر کدام از این لایه‌ها، قطعه‌ای از تاریخ باستانی زمین و ایران را در خود پنهان کرده‌اند.
با ورود به غار، کف پوشیده از نمک کریستالی را مشاهده خواهید کرد. این کفپوش زیبا، استالاکتیت‌های داخل غار را همراهی می‌کند و منظره سفید باورنکردنی را ایجاد می‌کند. در غار، کریستال‌هایی با رنگ‌های صورتی، بنفش، آبی و قرمز زرشکی نیز وجود دارند. هنگامی که بر روی کریستال‌های نمک قدم می‌گذارید، صداهایی عجیب و شگفت‌انگیز به وجود می‌آید که توجه همه را جلب می‌کند. وقتی وارد غار می‌شوید نور چندانی وجود ندارد و هرچه جلوتر به سمت عمق غار می‌روید هوا تاریک‌تر می‌شود. بنابراین فراموش نکنید که با خود چراغ قوه ببرید.
علاوه بر این، در انتهای غار، نهرهایی از آب شور وجود دارد که بسیار شگفت‌انگیز هستند. این جریان‌های آب شور، در دل کوه نمکدان جاری هستند و مسیر خود را به سوی خارج از غار باز می‌کنند. آب شور از آنها در یک حوضچه سفید و طبیعی در پایین کوه جمع شده و این حوضچه به‌نظر یک چشمه طبیعی می‌آید.
سقف غار ساختاری زیبا دارد و توسط استالاکتیت‌های کریستالی پوشیده شده است که اشکال مختلفی دارند. رطوبت هوای جزیره و نفوذ آب در غار باعث می‌شود که آب شور اشباع روی بدنه استالاکتیت‌ها چکه کند. 

 

نمکدان‌های غار علاوه بر زیبایی، خاصیت درمانی هم دارند!

جالب است بدانید که نمک غار نمکدان قشم طبی بوده و مصارف درمانی مختلفی دارد. ترکیبات نمک سرشار از منیزیم هست. خیلی از افراد معتقدند که گذراندن وقت در غار برای بیماران تنفسی مفید است و به بهبودی حال افراد کمک می‌کند. حتی مصرف این نوع نمک باعث از بین رفتن چربی‌های زائد و تورم بدن می‌شود. 

 

دالان‌های مختلف غار نمکدان قشم

غارهای نمکی قشم در داخل گنبد نمکی قرار دارند که یکی از مرتفع‌ترین نقاط جزیره است. در ورودی غار می‌توانید جریانی از آب نمک را مشاهده کنید که روی زمین جاری است و مثل آینه‌ عمل می‌کند. این کریستال‌ها در داخل غار روی زمین پخش شده‌اند. هیچ قسمت مشابهی در غار پیدا نمی‌کنید. این غار با وجود سنگ‌های نمک، صخره‌ها، استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌ها یکی از زیباترین جاذبه‌هایی است که نه فقط ایرانیان بلکه گردشگران بسیاری از کل جهان از آن بازدید کرده‌اند. 
معمولا سه دالان در این غار می‌بینید. دالان اول که ساده است و همه گردشگران می‌توانند وارد آنجا شوند. دالان دوم معمولا مسیری سخت‌تر است و باید به صورت سینه‌خیز پیمود. برای ورودن به دالان دوم حتما یک دست لباس اضافی همراه خودتان داشته باشید و این قضیه هم در نظر بگیرید که شاید خراش‌ها و زخم‌های کوچکی روی بدنتان ایجاد شود.
در مورد دالان سوم باید بگوییم که متخصص غارنوردارن هست و بازدید از آن کار هرکسی نیست!

دالان‌های مختلف غار نمکدان قشم

 

دیدنی‌های غار نمکدان

غار نمکدان قشم یک مقصد گردشگری فوق العاده است که شامل زیبایی‌های فراوانی است. در زیر توضیحاتی درباره‌ی دیدنی‌های این غار ارائه شده است:

  • دهانه غار: دهانه اصلی غار به سمت جنوب است و تا عمق حدود ۲۰ متری نور خورشید وارد می‌شود. این بخش مناسب برای بازدیدکنندگان عادی است و زیبایی‌های طبیعی متنوعی را در خود دارد.
  • لایه‌های رنگارنگ سنگ‌ها:  همانطور که در قسمت دالان های غار گفتیم غار نمکدان قشم با استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها، به ویژه در نیمه آخر آن، دارای زیبایی‌های خاصی است. این لایه‌های رنگارنگ و کفپوشی از نمک کریستاله، جلوه‌ی خاصی به غار می‌بخشند.
  • جریان آب: وجود جریان آب در بخش‌های داخلی غار، جذابیت دیگری را به آن اضافه می‌کند. این جریان آب که بعد از ترکیب با نمک‌های اطراف، به شکل چشمه‌ای از غار خارج می‌شود، مناظر دیدنی و جذاب بیشتری به غار می‌دهد.
  • قندیل‌های سقفی: ساختار زیبای سقف غار که تحت تأثیر هوای مرطوب و نفوذ آب به داخل غار است، قندیل‌های بلورین را با اشکال متنوع پوشانده است. این قندیل‌ها با جریان قطرات آب نمک شبیه به باران، زیبایی فراوانی را به غار اضافه می‌کنند.

دیدنی‌های غار نمکدان قشم برای بازدیدکنندگان بسیار جذاب و خاطره‌انگیز است و تجربه‌ی منحصر به فردی را به آن‌ها هدیه می‌دهد.

دیدنی های غار نمکی قشم

 

غار نمکی چگونه پیدا شد؟

داستان پیدایش غار نمکدان کمی متفاوت است و به ۵۷۰ میلیون سال قبل (در دوره کامبرین) باز می‌گردد که در آن زمان تریلوبیت‌ها زندگی می‌کردند. البته برخی از قندیل‌های این غار هم قدمت 6 میلیون ساله دارند که در آن زمان دوران تکامل انسان تازه آغاز شده بود. این غار با نام‌هایی مانند  چون غار نمکی ۳N یا حتی غار سه مرد برهنه هم شناخته می‌شود. این نام برگرفته شده از سه مرد برهنه اهل جمهوری چک است که قرار بود نقشه برداری غار را انجام دهند و به دلیل اینکه به خاطر نفوذ نمک لباس‌هایشان سفت و انعطاف‌پذیر می‌شد، مجبور شدند برهنه این کار را انجام دهند. 

 

نکاتی برای بازدید از غار نمک قشم

قبل از اینکه از این جاذبه بازدید کنید، بهتر است بدانید که ممکن است قبل از بازدید از غار نمکدان، اقدامات احتیاطی وجود داشته باشد که بخواهید بدانید. به راحتی می‌توانید تا 100 متر داخل غار قدم بزنید و از دیدن قندیل‌های نمکی لذت ببرید. اما عبور از بقیه راه سخت می‌شود. 20 متر بیشتر به داخل غار، هوا تاریک است و برای ادامه دیدن این غار باید حتما چراغ قوه همراه خودتان داشته باشید.
اگر می‌خواهید ماجراجوی بیشتری را تجربه و به اعماق غار نفوذ کنید، حتما یک راهنمای متخصص در کنارتان داشته باشید. ممکن است حشرات کوچکی در غار وجود داشته باشند که برای شما آزاردهنده باشد.
این را هم بگوییم که درون غار صدای خفاش‌ها را می‌شنوید و امیدواریم که از این صداها نترسید! به غیر از این موارد گفته شده چند نکته دیگر هم وجود دارد که بد نیست قبل از بازدید از غار نمکی بدانید:

  • اگر زیاد تجربه رفتن به غار را ندارید، بهتر است با یک راهنما بروید.
  • سعی کنید یک دست لباس اضافه همراه خودتان داشته باشید.
  • بازدید از این غار نمک رایگان است.
  • یادتان باشد که با خودتان چراغ قوه، وسائل ضروری و حتی یک بطری آب داشته باشید.
  • مراقب قندیل‌ها و سنگ‌های نمک در غار باشید.
  • برای ورود به دالان دوم و سوم باید تجهیزات غارنوردی داشته باشید.
  • هیچ محدودیت سنی برای بازدید از این غار وجود ندارد.
  • در نزدیکی این غار هیچگونه امکانات رفاهی و تفریحی نخواهید دید.

 

چگونه به غار نمکدان قشم برویم؟

برای اینکه بتوانید به این غار  برسید، دو مسیر را می‌توانید انتخاب کنید:

  • اول: هنگامی که به قشم رسیدید، به رمکان، تنبان و طبان بروید؛ سپس به سمت شمالی جزیره پیش بروید تا از روستای چاهو و درکو عبور کنید. بعد از آن به روستای گوری و کانی که در مسیر جنوب هست بروید تا پس از طی کردن 10 کیلومتر خاکی به این غار برسید.
  • دوم: در مسیر دوم هم باید تا طبان پیش بروید، سپس به روستای سلخ که در مسیر جنوبی قرار دارد، حرکت کنید. این روستا تا غار نمکدان 22 کیلومتر فاصله دارد.

 

بهترین زمان برای بازدید از غار نمکی قشم

از آنجایی که جنوب ایران دارای آب و هوای گرم بود، پاییز و زمستان بهترین فصل سال برای بازدید از مناطق جنوبی ایران از جمله قشم و سایر جزایر خلیج فارس است. ساعت بازدید از غار نمکدان محدود نیست و هرزمانی که بخواهید می‌توانید وارد غار شوید؛ فقط باید آمادگی لازم را داشته باشید. 
بهتر است زمانی که هوا روشن است و دمای هوا کمی بالاست، از این غار بازدید کنید.

بهترین زمان برای بازدید از غار نمکی قشم

وسایل موردنیاز برای سفر به غار نمک قشم

برای سفر به غار نمکدان قشم، لازم است از وسایل مناسبی بهره ببرید تا تجربه‌ی سفرتان را بهبود ببخشید. اولین نکته این است که باید به هدلایت یا چراغ قوه فکر کنید، زیرا غارها معمولاً تاریک هستند و بدون نور مناسب، دیدن و حرکت در آن‌ها دشوار می‌شود. همچنین، بسته به مدت زمانی که قصد دارید در غار بمانید، آب و خوراکی مناسب برای تأمین انرژی و همچنین یک دست لباس اضافه برای مواقع اضطراری لازم است. برای سفر به غارها، بهتر است کفش‌هایی را انتخاب کنید که مناسب برای محیط‌های خاصی مانند غارها باشند، مانند کفش‌های مناسب برای کوهنوردی یا ترکیبی از کفش‌های محافظتی و راحتی. همچنین، داشتن یک کوله‌پشتی یا کیسه کوچک برای حمل وسایل نیز کاربردی است. این وسایل کمک می‌کنند تا سفرتان به غار نمکدان قشم به خوبی و با اطمینان انجام شود.

 

جاذبه های گردشگری اطراف غار نمک قشم

اگر برای بازدید از غار نمکدان قشم به شهر قشم سفر کردید و مایل به بازدید از دیگر جاذبه‌های گردشگری اطراف غار هستید، می‌توانید به این مکان‌ها نیز سر بزنید:

  • دره چاهکوه: یکی از جاذبه‌های طبیعی زیبای قشم که مشهور به مناظر زیبا و طبیعت سرسبز خود است.
  • دره ستارگان: یکی دیگر از دره‌های طبیعی جذاب و زیبای قشم که با تنوع زیستی و طبیعتی خاص خود، توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند.
  • جنگل حرا: جنگل حرا با زیبایی و وسعتی که دارد، یکی از مقصدهای گردشگری محبوب در قشم است که به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی وارد لیست شده است.
  • جزایر ناز: این جزایر زیبا در نزدیکی قشم قرار دارند و با صفای آب و طبیعتی دلنشین، محلی مناسب برای تفریح و استراحت هستند.

توصیه می‌شود قبل از سفر، زمان مورد نیاز و فاصله تا هر یک از این جاذبه‌ها را بررسی کنید و برنامه‌ریزی خود را مطابق با زمان و اولویت‌های خودتان انجام دهید.

 

نتیجه گیری

به هر حال غار نمکدان ایران واقعا مکان خوبی برای ماجراجویی و عکاسی است. پس اگر به قشم سفر می‌کنید حتما از این مکان شگفت‌انگیز دیدن کنید؛ اگرهم اهل غارنوردی نیستید، بهتر است با کمک یک راهنما به این غار سر بزنید. جزیره قشم به عنوان ژئوپارک جهانی یونسکو نامزد شده است. در صورت تمایل می‌توانید برای گشت و گذار در این جزیره باشکوه به تورهای قشم نگاهی بیندازید. 

سوالات متداول
  • این غار طبیعی در 90 کیلومتری جزیره، در بخش جنوب غربی و نزدیک به ساحل جنوبی پدید آمده است.

  • معمولا محدودیت ساعت برای بازدید از غار وجود ندارد؛ اما بهتر است در روز و وقتی که دمای هوا بالاست، زمانی را برای تماشای غار اختصاص دهید.

  • این غار طولانی‌ترین غار نمکی جهان با شکلی خاص و منصحربفرد از قندیل، آستالاگتیت و... است.

  • دالان اول و دوم برای بازدید گزینه خوبی هستند؛ اما دالان سوم فقط مختص غارنوردارن است و باید با تجهیزات کامل وارد آن شوید.

  • بله؛ این نمک‌ها به دلیل منیزیوم، پتاسیم، روی و منگنز خاصیت درمانی دارند و حتی برای زنان بازدار و افراد مبتلا به فشار خون هم هیچگونه ضرری ندارند. 

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این مطلب با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها