ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم

یکی از زیباترین پار‌ک‌های ایران ژئوپارک قشم  است که شکلی شبیه به دلفین دارد. جزیره قشم بزرگترین جزیره منطقه خلیج فارس شناخته می شود و به موازات سواحل جنوبی تنگه هرمز قرار دارد.  ژئوپارک پارک قشم بخشی از رشته کوه عظیم زاگرس محسوب می شود که در نتیجه آخرین مرحله کوهزایی آلپ در پلیو پلیستوسن تغییر شکل داده و چین خورده است. در این مقاله از سفریار با ما همراه باشید تا ژئوپارک قشم را بیشتر بشناسیم.

ژئوپارک قشم کجاست؟

ژئوپارک قشم در غرب این جزیره زیبا و دوست‌داشتنی واقع شده از شمال و جنوب به ساحل جزیره و از غرب به روستای گوری و از شرق به روستای سلخ و طبل می‌رسد. 

ژئوپارک قشم را بیشتر بشناسیم

طبیعت زیبا و رویایی جزیره قشم پر از جاذبه‌های گردشگری است که هر یک از آنها دنیای متفاوتی را برای بازدید کنندگان ارائه می‌دهد. ژئوپارک قشم یکی از منحصر به فرد‌ترین پارک‌های جغرافیایی جهان است که در جزیره زیبای قشم واقع شده است. ژئوپارک قش به دلیل موقعیت مکانی در سواحل زیبای خلیج فارس و جنگل دریای هارا، دارای چندین پدیده زمین شناسی است، بنابراین به همین دلیل به عنوان اولین ژئو پارک خاورمیانه و ایران در سال 2006 نامگذاری شد.
این مجموعه زیبا و شگفت انگیز با منطقه 30000 هکتار در قسمت غربی جزیره قشم، در نزدیکی روستاهای تابلو، سالاخ، کانی و گوری واقع شده است. این مجموعه شگفت انگیز با ساحل دیدنی و محدوده طولی آن، زیبایی‌های بی‌شماری از قبیل مجسمه‌ها، کوه‌ها و چین و چروک‌های شگفت انگیز، مجسمه‌های خیره‌کننده، ستون‌های ساخته شده توسط فرسایش و افتادن قطعات در پای ارتفاعات را دارد که از بازدید کنندگان استقبال می‌کنند. 
این مکان 25 سایت توریستی دارد که شامل گنبد نمکی، دره‌ ستاگران دره تندیس، تنگه چاهکوه، چشمه‌های آب معدنی و ده‌ها تخته سنگ، سنگ‌های عجیب و غیره است.
نزدیکی این ژئوپارک با جنگل‌های حرا، تالاب‌های بین‌المللی، ذخایر زیست کره، مناطق حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان به ارزش‌ها و جاذبه‌های طبیعی آن افزوده است. در بخش‌های متنوع ژئوپارک قشم، علاوه بر گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری، می‌توان پرندگانی نظیر شاهدان، فلامینگوها، بلبل‌ها، پرستوها و به طور کلی هزاران گونه از پرندگان دیگر با نام‌های منحصر به فرد مشاهده کرد.

درباره ژئو پارک قشم

 

اولین ژئوپارک ایران در قشم

دشت‌ها، دره‌ها، سواحل و کوه‌های جزیره قشم از نظر جانوران و گیاهان بی‌نظیر هستند و پدیده‌های زمین شناسی نادر را به نمایش می‌گذارند. بخش غربی این جزیره دارای با ارزش‌ترین زیستگاه‌ها و همچنین پدیده‌های زمین شناسی نادر است.
علاوه بر جانوران و گیاهان مفرد، آن بخشی از این جزیره همچنین نمایش پدیده‌های زمین شناسی منحصر به فرد است که از ارزش و زیبایی بالایی برخوردار است.
مجسمه‌های طبیعی و کوه‌های شگفت انگیز توسط فرسایش تشکیل شده‌اند و همچنین شکل‌های مختلفی از موجودات طبیعی مانند شکل یک لاک پشت، سگ، مارمولک، هیپوپوتاموس و حتی یک مرد عصبانی که فریاد می‌زند، روی آنها حک شده است.
در سواحل جنوبی ضلع غربی جزیره از شهر بندر ماهیگیری سالوخ تا روستای کانی (که حدود 30 کیلومتر از جزیره است) هیچ روستایی، مزرعه یا هر نوع دیگری از فعالیت‌های انسانی وجود ندارد. در قسمت غربی این جزیره، حضور انسان و همچنین پرورش دام و کشاورزی از زمان‌های قدیمی نادر بوده و حتی اکنون قابل توجه نیست. این قسمت از جزیره خانه‌ای برای جنگل‌های حرا، گنبدهای نمکی، غارهای نمکی، اسپا، گذر چاهکوه، گذرگاه AALI، دره مجسمه‌ها و همچنین ده‌ها صخره با اشکال عجیب است.
به دلیل زیبایی طبیعی و غنای این جزیره، به ویژه بخش غربی آن، اقدامات جدی برای محافظت از آن انجام شده و حدود 500 کیلومتر مربع به عنوان یک ژئوپارک کنار گذاشته شده است.
ویژگی‌های زمین شناسی جزیره قشم و وجود پدیده‌های زمین شناسی نادر دلیل خوبی برای مقامات برای محافظت از قسمت غربی این جزیره در قالب یک ژئوپارک بود.

 

تاریخچه ژئوپارک قشم

این پارک در سال 1385 به ثبت رسید و یکی از ژئوپارک‌های جهانی است و در حال حاضر مساحتی بالغ بر ۲,۰۶۳ کیلومتر مربع  دارد. متاسفانه در سال 1391 از فهرست یونسکو حذف شد و در سال 1396 به عنوان یک ژئوپارک جهانی برای یک دوره 4 ساله تایید شد. در سال 1398 هم دوباره قوت گرفت و با  واگذاری اراضی محدوده غار نمکدان قشم با هدف تاسیس اقامتگاه و مرکز پرورش آبزیان همین چیزی است که امروزه از آن صحبت می‌شود.

تاریخچه ژئوپارک قشم

 

ژئوسایت‌های ژئوپارک قشم

همان‌طور که گفته شد، دره تندیس‌ها، دره ستارگان، بام قشم، غار نمکدان، تنگه چاهکوه، کورکوراکوه، دره قاضی، ساحل کرق و... از ژئوسایت‌های پارک قشم هستند.

تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه در نزدیکی دهکده چاهو در شرق چاهو همه بازدید کنندگان را با راهروهای آن و همچنین شکل‌های شگفت‌آور روی دیوارهای آن متحیر خواهد کرد. پدیده‌های زمین شناسی مشابه فقط در آلمان، انگلیس، چین، ایالات متحده و چند کشور دیگر یافت شده است.
این مکان از فرسایش سنگهای رسوبی تشکیل شده و کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته؛ زیرا هنوز هم نسبتاً ناشناخته است.
تنگه چاهکوه در منطقه شهاب شهر قشم واقع شده و دارای 100 متر عمق است. این دره در 70 کیلومتری شهر قشم در نزدیکی روستای چاهو در ضلع غربی سواحل شمالی جزیره واقع شده و یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری آن به حساب می‌آید.
این دره شگفت انگیز در قلب یک کوه سنگی واقع شده که به نظر می‌رسد مانند علامت ضرب است. چاهکوه توسط دیوارهای بلند احاطه شده، اما پس از آن چنان باریک می‌شود که عبور از آن دشوار به نظر می آید در حالی که دیوارها هنوز هم بلند باقی می‌مانند.
این دره شامل چهار تنگه است که دیوارها تقریباً با هم ملاقات می‌کنند و فقط در حدود 0.5-2 متر از هم فاصله دارند. به نظر می‌رسد که دره و دره‌های مشابه در اطراف آن از طریق فروپاشی یک عتیقه بزرگ شکل گرفته که گنبد نمکی را نیز ایجاد کرده است .
سنگهای تشکیل دهنده چاهکوه اکثراً آهکی رسوبی هستند که شبیه به محدوده کوه‌های زاگروس هستند و در بین سه دسته سنگ اصلی موجود در طبیعت قرار دارند.
فرسایش آب باعث ایجاد چروک‌های طولانی در دیوارهای دره چاهکوه شده و باعث ایجاد چاله‌های مختلفی شبیه لنز، قاشق و کره شده است. حضور آن چین و چاله‌ها و همچنین حکاکی‌های سنگی در پایین دره، آن را به یک شگفتی طبیعی تبدیل کرده است. طرح‌ها و شکل‌های شکل گرفته بر روی دیوارهای دره مانند رویاها هستند و مانند آثار هنری به نظر می‌رسند.
باد، باران و بارش سنگین عامل اصلی ایجاد چاله‌های زیادی در دیوارهای چاهکوه است. سنگهای تشکیل دهنده چاهکوه عمدتاً از بی‌کربنات آهک یا کلسیم ساخته شده‌اند که در آب باران حل شده و باعث ایجاد چاله‌های کوچک شده‌اند که در میلیون‌ها سال بزرگ شده‌اند و راهروهای جالبی تشکیل داده‌اند.
دره ستارگان: جایی است که از لحاظ ساختاری از ترک‌های گلی پوشیده شده و سنگ‌ها بر اثر فرسایش تراشیده شده‌‌اند.
کورکوراکوه: دارای تپه ماهورهایی است که به دلیل فرسایش دره و آب‌های جاری شهرت دارد.
غار نکمدان: این غار هم در لیست عجایب هفت گانه قشم قرار دارد و به‌عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته می‌شود.
بام قشم: این بام هم بیش از 120 متر ارتفاع دارد و از فراز آن می‌توان چشم‌انداز فوق العاده قشم، دره ستارگان و جنگل حرا را دید. 

تنگه چاهکوه

 

چه زمانی می‌توان از ژئوپارک قشم بازدید کرد؟

قشم تابستان‌های خیلی گرمی دارد و گرمی هوا بسیاری از افراد را کلافه می‌کند. از آذرماه تا اولین فروردین بهترین زمانی است که می‌توانید از این جزیره و زیبایی‌هایش دیدن داشته باشید.

 

تجربه بازدید از ژئوپارک قشم با سفریار...

جزیره قشم به طور طبیعی جزیره‌ای بی‌نظیر در خلیج فارس است. در این جزیره، در امتداد سواحل شنی و صخره‌ای خود، منظره‌های بی‌شماری از ظهور سنگی در کنار دره‌ها و کوهپایه‌ها وجود دارد. بیشتر مناظر به دلیل باران‌های فصلی و جریان به داخل سرزمین‌ها، توسط فرسایش آب در حال اجرا تشکیل می‌شوند. طغیان سنگی این منطقه اغلب مسطح یا کم شیب بوده و از لایه‌های مقاوم و غیر مقاوم در ضخامت‌های مختلف تشکیل شده است.
ژئوپارک قشم نتیجه فرسایش آب و باد در تراسهای دریایی کواترنر در معرض و شکل‌گیری سنگر خلیج است . این ژئوپارک دلیل مناظر زمین شناسی زیبا می‌تواند یکی از جذاب‌ترین مکان‌های توریستی در جزیره قشم باشد. پیشنهادمان این است که در سفرتان به قشم حتما از ژئوپارک دیدن داشته باشید. 

سوالات متداول
  • ژئوپارک قشم در غرب این جزیره زیبا و دوست‌داشتنی واقع شده از شمال و جنوب به ساحل جزیره و از غرب به روستای گوری و از شرق به روستای سلخ و طبل می‌رسد.

  • پاییز و زمستان بهترین فصل‌هایی هستند که می‌توانید از این جزیره دیدن داشته باشید.

  • این مکان دارای 25 سایت توریستی است که شامل گنبد نمکی، دره‌ ستاگران دره تندیس، تنگه چاهکوه، چشمه‌های آب معدنی و ده‌ها تخته سنگ، سنگ‌های عجیب و غیره است.

  • جنگل‌های حرا، تالاب‌های بین‌المللی، ذخایر زیست کره، مناطق حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان و...

  • برای خرید تور زمینی قشم یا تور هوایی قشم می‌توانید با کارشناسان سفریار تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

نظرات کاربران

نظرتان را در مورد این تور با ما به اشتراک بگذارید

امتیاز از 5 از بین 0 نفر

دیدگاه ها